Pripravenosť meniť sa Posted on June 5, 2023June 5, 2023 Niekedy vieme, že nám už nevyhovuje situácia, v ktorej sa nachádzame a zároveň vieme, že sa nám nechce čokoľvek meniť. Dobre to popisuje výrok Tonyho Robbinsa (v rôznych obmenách ho používa mnoho ďalších, tak je možné, že pôvodne patrí inému autorovi): „Zmena sa deje, keď je diskomfort z aktuálneho stavu väčší ako diskomfort zo zmeny“. Keď zostaneme dlho v situácii, kde vieme, že si rastúci diskomfort spôsobujeme sami svojou neochotou začať pracovať na zmene, môžeme vyhorieť. Podobne, ako môžeme vyhorieť v práci, na ktorej nám záležalo, ale boli sme na dôležité veci dlho sami, môže sa nám to stať vo vzťahoch, alebo aj v živote. V leadershipe sa takýmto situáciám snažíme predchádzať prácou s motiváciou. Tá nám umožňuje dávať ľuďom a tímom priestor, aby boli angažovaní, pracovali na sebe a dosahovali ciele – to všetko prepojené cez ich vnútorný zmysel a zažívanie pocitu uspokojenia z napredovania, úspechu, dosahovania niečoho, čo sami chcú. Preto sa nedá motivovať zvonku, ale môžeme iným len umožniť, aby si uvedomili svoje motivátory. A ak s nimi ako lídri dobre budujeme dôveru, sú ochotní nám o nich povedať a aj ísť do vlastnej zmeny a rizika, že to bude náročné. Kto pozná prinípy motivácie pre svoju prácu s inými, vie ich využiť aj pre seba. Manažéri sa dokonca učia, že najprv musia poznať vlastnú motiváciu, aby ju mohli rozvíjať u iných. No aj tak nastávajú situácie, v ktorých zažívame pocit „chcem, ale nechce sa mi“. A tak potrebujeme počkať na silnejší popud, zabaviť sa niečím iným, alebo zapnúť odhodlanie a disciplínu. No pri najozaj zásadných zmenách to posledné nefunguje… V koučingu k nám prichádzajú klienti s jedoduchými „technickými“ témami, aj s veľmi zásadnými, niekedy život meniacimi témami a, samozrejme, aj s množstvom tém medzi týmito pólmi. Ako profesionálni kouči vždy pracujeme aj s uvedomeniami klienta, ich významom a jeho ochotou prevziať zodpovednoť a robiť po stretnutí s koučom na tom, čo si pomenoval ako riešenie… Začať s reálnymi krokmi k vlastnej zmene aj cez bolesť a diskomfort, aby za nimi dosiahol na svoj nový stav, niekedy lepšie Ja, niekedy väčšiu pohodu a pokoj v duši, niekedy vysnívanú prácu, alebo lepší vzťah… Pri tých zásadných témach tu niekedy narážame na potrebu klienta podporiť ho viac v nachádzaní odhodlania a sily ísť aj cez „nechce sa mi“. Niekedy sme na mali priestor podporiť ho na začiatku rozhovoru pri overení dôležitosti, významu, prínosov témy a toho, ako si klient predstavuje posun, s čím chce odchádzať. A niekedy sa v poslednej tretine rozhovoru objaví neochota začať na posune pracovať, prevziať na seba záväzok za svoje rozhodnutie a kroky, a táto neochota prekvapí aj samotného klienta. Niekedy je za tým pohodlnosť a neochota ísť do diskomfortu – toto by nemalo nastať, ak sme s ním od začiatku skúmali hodnotu jeho želaného stavu a súvislosti, prínosy, predstavu vývoja v čase, dopady na neho samotného, jeho zvyky, prácu, alebo aj život. Niekedy si klient práve uvedomil, že svojím plánom ovplyvní aj niečo väčšie a necíti sa na to pripravený.Niekedy je to o zistení, že môže niekomu inému ublížiť, a teraz má vnútorný rozpor.Niekedy sa zľakne toho, že nedokáže dovidieť na všetky možné dôsledky a vidí len padajúce domino.Alebo klient nechce byť tou verziou seba, ktorá sa mu práve zjavila v predstave (a môže mať na to akýkoľvek dôvod). Alebo môžu nastať aj iné zvraty, o ktorých nám klient môže, ale rovnako aj nemusí povedať. No zmení sa jeho energia. Z predvedčenia, radosti, odhodlania, alebo až nadšenia, je zrazu váhavý, začne hovoriť „možno, asi, skúsim, uvidím“, stiahne sa do seba… Aké otázky môžu pomôcť (niekedy, aj keď si ich položíme sami): S týmto, na čo si práve prišiel, ako vyzerajú prínosy a aká je ich cena? Koľko z toho si pripravený platiť? Čo za túto cenu získaš? Kam ťa to posunie?Aký príbeh chceš o sebe TERAZ začať rozprávať?Ako veľmi to teraz chceš? Čo z toho je pre teba naozaj dôležité?Na čo o sebe si si práve nahliadol? Kam ťa to posúva? Čo s tým urobíš?Ak nie teraz, kedy bude správny čas? Čo potom urobíš?Ak to takto vyzerá krátkodobo, aké to bude o rok?Ak sa do toho predsa len pustíš, kedy tozačne byť dobré? Aký potom bude tvoj život?Aký potom budeš človek? Koučing Leadership
Leadership Ako byť dobrým šéfom Posted on September 13, 2016February 4, 2021 Keď sa zamyslíte nad tým, ktorí z vašich šéfov boli najlepší, podľa čoho sa budete rozhodovať?Budú tam aspekty ako pri kom som sa najviac naučil/a? pri kom sa mi pracovalo najviac v pohode? s kým som sa najviac posunul/a? kto mi dával najlepšie príležitosti? Alebo skôr s kým bola najväčšia… Read More
Ako byť dobrým šéfom Posted on July 8, 2016January 23, 2017 Keď sa zamyslíte nad tým, ktorí z vašich šéfov boli najlepší, podľa čoho sa budete rozhodovať? Budú tam aspekty ako pri kom som sa najviac naučil/a? pri kom sa mi pracovalo najviac v pohode? s kým som sa najviac posunul/a? kto mi dávala najlepšie príležitosti? Alebo skôr s kým bola… Read More
Leadership Dilema manažéra? Posted on July 8, 2016January 23, 2017 V ostatnom čase som pomerne často diskutovala tému rozvoja podriadených a ako pracovať s ich motiváciou, aby si rozvojové oblasti sami identifikovali a pracovali na nich. Jedným zo záverov bolo, že najlepšie sa pracuje s ľuďmi, ktorí majú potenciál, vedia o ňom a aktívne si pracujú na jeho napĺňaní. Keď môj klient prišiel do koučovania s témou, ako… Read More