Prečo nám už nestačí motivácia a vo firmách chceme radšej angažovanosť? Posted on April 22, 2016February 4, 2021 Ak sme doteraz vo firmách hľadali spôsoby, ako podporovať motiváciu, išlo nám o udržateľný prístup k výkonu zamestnancov. Výkon, ktorý sme zamestnancom nadiktovali v podobe krátkodobých cieľov, väčšinou aj vrátane spôsobu ich plnenia. Na tento účel je motivácia výborným nástrojom – jej správne využitie vo vhodnom čase umožní manažérovi nechať zamestnanca robiť prácu, ktorú robiť má a potom mu zadať ďalšiu. Áno, ako manažéri chceme, aby ľudia robili svoju prácu. Slabé miesto tohto nastavenia nastáva v momente, keď naši zamestnanci chcú veciam rozumieť, napĺňať si vlastný pocit zmysluplnosti, vytvárať v práci hodnotu. A takýchto zamestnancov je stále viac. Nejde len o mileniálov, pre ktorých je potreba dôležitosti a prepojenia na zmysluplnosť významná. Aj množstvo dnešných štyridsiatnikov sa začína orientovať na napĺňanie svojej osobnej vízie a hľadanie zmysluplnosti. Toto chcenie zamestnancov vytvára na manažérov nové očakávania. A my manažéri, zvyknutí, že naše riadenie a orientácia na výkon prinášali úspechy, začíname byť zmätení, prečo prestáva náš prístup fungovať. Pritom ako manažéri častokrát prehliadame, že so zamestnancami, ktorí hľadajú zmysel, chcú veciam rozumieť a pýtajú si súvislosti, môžeme dosiahnuť oveľa viac, ako ciele, ktoré im nadiktujeme a naučíme ich, akou cestou ich majú splniť. Pretože pri angažovaných zamestnancoch je manažér v pozícii toho, kto prináša víziu. A zamestnanci, práve vďaka tomu, že sa orientujú na vytváranie hodnoty, hľadajú a nachádzajú riešenia, ktoré sú funkčné z pohľadu firmy a jej rozhraní,udržateľné s ohľadom na smerovanie,orientované na zákazníka,prinášajúce želaný výkon. Pretože len takýto komplex je pre nich zmysluplný. V takomto nastavení zamestnanci hľadajú odpovede, ako veci môžu fungovať a prinášať hodnotu všetkým zúčastneným. Priznávam, pre manažéra môže byť táto predstava veľkou výzvou. Ako manažéri v nej vlastne strácame istoty – nebude už fungovať tradičné riadenie založené na statuse, ani direktíva. Potrebujeme k zamestnancom pristupovať partnersky, zaujímať sa o nich, poznať ich aj ich pohľad na zmysluplnosť, budovať dôveru, diskutovať a nechávať priestor. A, možno najdôležitejšia časť, potrebujeme mať v rovnováhe zdravé sebavedomie a pokoru, aby sme dokázali zamestnancom ponúknuť slobodu a poskytovať im skôr oporu ako ich viesť za ruku. Odmenou za to sú prirodzene a dlhodobo motivovaní zamestnanci, ľudsky lojálni k svojmu šéfovi a vďaka nemu aj k firme. Zamestnanci, ktorým záleží na tom, aby sa firme darilo a cítia sa zaviazaní aktívne k tomu prispievať. Zamestnanci, ktorí neváhajú iniciovať aktivity nad rámec svojich pracovných náplní, ak vidia, že môžu priniesť zlepšenie a podporu dosiahnutia strategických cieľov. Angažovaní zamestnanci majú totiž okrem motivácie silný pocit dôvery vo víziu, za ktorou idú a dôvery voči ľuďom, s ktorými na nej pracujú. Majú vieru v hodnotu, ktorú spolutvoria, sú lojálni a chcú byť aktívnou súčasťou firmy. A čo viac by sme ako manažéri mohli chcieť? Rozvoj Zmysluplná práca
Prečo verím koučovaniu Posted on July 2, 2016January 23, 2017 Keď som pred jedenástimi rokmi prvýkrát vyskúšala koučovanie v pozícii klienta, bola som prekvapená, ako intenzívne musím premýšľať… vlastne, možno som ani nemusela, ale chcela som sa posunúť pri riešení tém a otázok, kvôli ktorým som do koučovania šla. Až neskôr som si uvedomila, že to bola skvelá práca kouča, čo… Read More
Radostný život O egu Posted on September 29, 2019September 29, 2019 Pri mojich aktuálnych zamysleniach o vzťahoch som sa dostala aj k tomu, ako nám naše vlastné egá komplikujú situácie, dokonca aj pri vzťahoch, na ktorých nám veľmi záleži. Väčšinou je ľahké všimnúť si, kedy sa prejavuje ego niekoho iného. Vidíme veci, ktoré sa nám nepáčia a nazývame to aroganciou, nadradenosťou, pocitom dôležitosti,… Read More
Radostný život Ako si vybrať pre seba dobrého kouča Posted on September 13, 2016February 4, 2021 Dostala som u klienta otázku, podľa čoho by sa mal kouč vyberať. Tak som si spomenula na to, ako som si kedysi vyberala kouča ja. Potom som premýšľala aj nad tým, čo je dôležité pre klientov z toho, čo teraz v kurzoch koučovania odporúčam budúcim koučom… a podľa mňa, základné 3 oblasti sú tieto:… Read More