Prečo nám už nestačí motivácia a vo firmách chceme radšej angažovanosť? Posted on April 22, 2016February 4, 2021 Ak sme doteraz vo firmách hľadali spôsoby, ako podporovať motiváciu, išlo nám o udržateľný prístup k výkonu zamestnancov. Výkon, ktorý sme zamestnancom nadiktovali v podobe krátkodobých cieľov, väčšinou aj vrátane spôsobu ich plnenia. Na tento účel je motivácia výborným nástrojom – jej správne využitie vo vhodnom čase umožní manažérovi nechať zamestnanca robiť prácu, ktorú robiť má a potom mu zadať ďalšiu. Áno, ako manažéri chceme, aby ľudia robili svoju prácu. Slabé miesto tohto nastavenia nastáva v momente, keď naši zamestnanci chcú veciam rozumieť, napĺňať si vlastný pocit zmysluplnosti, vytvárať v práci hodnotu. A takýchto zamestnancov je stále viac. Nejde len o mileniálov, pre ktorých je potreba dôležitosti a prepojenia na zmysluplnosť významná. Aj množstvo dnešných štyridsiatnikov sa začína orientovať na napĺňanie svojej osobnej vízie a hľadanie zmysluplnosti. Toto chcenie zamestnancov vytvára na manažérov nové očakávania. A my manažéri, zvyknutí, že naše riadenie a orientácia na výkon prinášali úspechy, začíname byť zmätení, prečo prestáva náš prístup fungovať. Pritom ako manažéri častokrát prehliadame, že so zamestnancami, ktorí hľadajú zmysel, chcú veciam rozumieť a pýtajú si súvislosti, môžeme dosiahnuť oveľa viac, ako ciele, ktoré im nadiktujeme a naučíme ich, akou cestou ich majú splniť. Pretože pri angažovaných zamestnancoch je manažér v pozícii toho, kto prináša víziu. A zamestnanci, práve vďaka tomu, že sa orientujú na vytváranie hodnoty, hľadajú a nachádzajú riešenia, ktoré sú funkčné z pohľadu firmy a jej rozhraní,udržateľné s ohľadom na smerovanie,orientované na zákazníka,prinášajúce želaný výkon. Pretože len takýto komplex je pre nich zmysluplný. V takomto nastavení zamestnanci hľadajú odpovede, ako veci môžu fungovať a prinášať hodnotu všetkým zúčastneným. Priznávam, pre manažéra môže byť táto predstava veľkou výzvou. Ako manažéri v nej vlastne strácame istoty – nebude už fungovať tradičné riadenie založené na statuse, ani direktíva. Potrebujeme k zamestnancom pristupovať partnersky, zaujímať sa o nich, poznať ich aj ich pohľad na zmysluplnosť, budovať dôveru, diskutovať a nechávať priestor. A, možno najdôležitejšia časť, potrebujeme mať v rovnováhe zdravé sebavedomie a pokoru, aby sme dokázali zamestnancom ponúknuť slobodu a poskytovať im skôr oporu ako ich viesť za ruku. Odmenou za to sú prirodzene a dlhodobo motivovaní zamestnanci, ľudsky lojálni k svojmu šéfovi a vďaka nemu aj k firme. Zamestnanci, ktorým záleží na tom, aby sa firme darilo a cítia sa zaviazaní aktívne k tomu prispievať. Zamestnanci, ktorí neváhajú iniciovať aktivity nad rámec svojich pracovných náplní, ak vidia, že môžu priniesť zlepšenie a podporu dosiahnutia strategických cieľov. Angažovaní zamestnanci majú totiž okrem motivácie silný pocit dôvery vo víziu, za ktorou idú a dôvery voči ľuďom, s ktorými na nej pracujú. Majú vieru v hodnotu, ktorú spolutvoria, sú lojálni a chcú byť aktívnou súčasťou firmy. A čo viac by sme ako manažéri mohli chcieť? Rate this post Rozvoj Zmysluplná práca
Leadership Čo je cieľom motivácie? Posted on April 22, 2016February 4, 2021 Zamýšľali sme sa nedávno pri jednom manažérskom tréningu spolu s klientami nad tým, čo všetko môže manažér získať, ak sa bude venovať motivácii podriadených systematicky, individuálne aj tímovo a ak pritom bude vychádzať z motivátorov svojich ľudí. Väčšia diskusia nastala v momente, keď sme sa dostali k informácii, že otázka „čo ťa motivuje?“ v zásade nefunguje…. Read More
Neskúšaj viac, začni robiť niečo iné Posted on August 11, 2014September 1, 2014 Ak niečo neprináša posun, a vám záleží na jeho dosiahnutí, skúšať ďalej väčšinou neprinesie iný výsledok. V prvom rade, skúšať je slabé. Skúšaniu chýba odhodlanie a zameranie na výsledok. Že niečo skúsime hovoríme iným ľuďom, ak ani sami neveríme tomu, že niečo robiť má zmysel. Zároveň, ak sama sebe hovorím, že niečo skúsim,… Read More
Orientuj sa na riešenia Posted on November 21, 2014 Mala som teraz pár možností diskutovať s novými ľuďmi. Témy boli rôznorodé, pracovné aj súkromné až osobné. A uvedomila som si akoby väčšinový prístup, ktorý ma najprv prekvapil. No potom som si uvedomila, že mi rezonoval práve preto, že to nie je tak dávno, keď som reagovala presne rovnako. A že práve zmena,… Read More