Ako si budovať vlastnú spokojnosť

Ako sa cítite, keď ste spokojní? Spokojní sami v sebe, bez vonkajších podnetov.

Ako často sa cítite spokojní? Je to tak často, ako sa vám to páči?

Ako sa vtedy tvárite? Pravdepodobne je vaša tvár uvoľnená a možno sa aj trochu usmievate. Nie veľmi, spokojnosť je vo svojej podstate neutrálna, ukľudňujúca, v rovnováhe. Keď sme v tomto pocite, dokážeme sa sústrediť, robíme veci s ľahkosťou, pôsobíme uvoľnene a sme pozorní k nášmu okoliu.

Spokojnosť nie je len pocit, je to aj schopnosť, ktorá sa dá rozvíjať.

Na to, aby sme si ju mohli pestovať, potrebujeme vlastne robiť len pár vecí:

  1. Propremýšľať nad tým, čo pre nás spokojnosť vlastne znamená

Pretože každý máme iné hodnoty a skúsenosti, inú predstavu toho, čo pre svoj dobrý pocit potrebujeme a každý tiež žijeme aktuálne nejaký život, v ktorom si určujeme priority.

Toto všetko môže ovplyvňovať mieru spokojnosti, ktorú prežívame. A preto aj neexistuje univerzálna definícia pocitu spokojnosti. No jedna vec je v spokojnosti vždy prítomná, a to zmysluplnosť – či už to znamená, že niečo tvoríme, sme súčasťou väčšieho celku, ktorý v sebe nesie zmysel, žijeme obdobie naplnené pomocou iným alebo sme práve dokončili niečo veľké…

  1. Akceptovať to, na čo sme v predchádzajúcom bode prišli

Čo vlastne znamená, že potrebujeme prijať sami seba a to, čo práve žijeme. So všetkými kladmi a zápormi, aj so všetkými pocitmi, aby sme si umožnili byť autentickými. Čokoľvek, čo sa nám na sebe alebo vo svojom živote nepáči, má nejakú hodnotu. Na tú potrebujeme prísť – niekedy to chce zmenu uhla pohľadu, niekedy názor iného človeka, ktorého si vážime, inokedy novú skúsenosť, v ktorej sa práve to prejaví. Ak sme úprimní sami k sebe, vyčistia sa aj naše vzťahy. Prijať, čo práve vnímame vo svojom živote ako dôležité, nám umožní pomenovať veci aj voči iným ľuďom otvorene a láskavo.

  1. Pomenovať veci, za ktoré sme vďační a každý deň si znovu uvedomiť, aké nové do našej vďačnosti pribudli

Vďačnosť je silná emócia, ktorá je priamočiaro prepojená s pocitom spokojnosti. Vždy je niečo, za čo vďačnosť možeme cítiť. Či sú to ľudia, ktorých máme v živote, alebo sme ich len raz stretli, situácie, ktoré sa nám dejú, svoje schopnosti, ktorými dokážeme dosahovať úspech alebo ho umožniť iným, za drobnosti, ktoré sa nám podarili, za úsmev, s ktorým sa na nás pozrel niekto neznámy na ulici, zdravie, zaujímavý rozhovor…

Čím dlhšie trénujeme uvedomovanie vďačnosti, tým viac vecí, za ktoré môžeme byť vďacní, si budeme všímať.

  1. Pomáhať, venovať sa dobrovoľníctvu, byť milí k sebe aj k iným

Čokoľvek z tohto si vyberiete, robte to naplno a úprimne. Nezištné pomáhanie a dobrovoľníctvo sú zdrojmi silného vnútorného uspokojenia. Hneď po aktivite, ktorou sme pomohli niekomu inému, sa cítime lepšie. Dokonca aj v situáciách, keď pritom zažívame ľútosť alebo smútok, ak napriek nim dokážeme pomôcť zlepšiť život iným ľuďom, na konci dňa nám to prinesie vnútornú spokojnosť a pocit, že sme urobilin správnu vec.

Byť milí a láskaví je veľká téma, vďaka ktorej sa dá pomerne ľahko podpodrovať pocit svojej spokojnosti. Zo začiatku sa na láskavý a milý prístup potrebujeme trochu sústrediť. Niekedy prídu prekvapivo intenzívne pozitívne odozvy. Niekedy nepríde zvonku nič. No vnútri sa nám po každej milej aktivite, prehĺbi pocit, že je to lepšie ako neurobiť nič. Po čase, keď už máme tento prístup hlboko zakorenení, nám ľudia z nášho okolia začnú hovoriť, ako sme sa zmenili a ako radi nás teraz stretávajú.

  1. Starať sa o seba a vyhradiť si čas len so sebou

Dopriať si starostlivosť o seba je nevyhnutná súčasť plného spokojného života. Či už za starostlivosť o seba považujeme masáž, dobrý spánok, čas len pre seba, meditovanie, cvičenie, stretnutie s priateľmi, večeru s partnerom, precházdku v prírode, učenie sa nových vecí, rozvíjanie svojich talentov, behanie so psom, stavbu lega s dieťaťom alebo čokoľvek iné vám v tejto kategórii napadne.

Starať sa o seba nám dobíja baterky. Preto to majú byť veci, ktoré sú pre nás práve tie “dobíjacie”, nemá to byť niečo, len preto, že to robia všetci okolo nás, nemáme sa v tom obetovať alebo prispôsobovať. Tu musíme byť zdravo egoistickí a vyhradiť si pre seba minimálne 2-3 hodiny týždenne, ideálne hodinu denne. Ak sa potrebujete naučiť byť zdravo egoistickí, doplňte si to na začiatok tohto zoznamu J

  1. Občas sa zamyslieť aj nad tým, čo spôsobuje našu nespokojnosť

Môže sa to zdať kontraproduktívne, venovať pozornosť nespokojnosti, no niekedy si vďaka tomu uvedomíme, ako veľa energie dobrovoľne dávame niekam, kde vôbec nechceme, kde to pre nás nemá zmysel. Takže v tomto bode ide o uvedomenie, či so zdrojom svojej nespokojnosti môžeme niečo urobiť. Ak ho môžeme zmeniť, zmeňme ho, nájdime spôsob, ako ten vplyv znížiť alebo úplne odstrániť. Ak ho zmeniť nemôžeme, potrebujeme to nechať byť, ignorovať ho, povedať si, že už ho nenecháme na seba vplývať. Pretože dávať pozornosť niečomu, čo nemáme vo svojej sfére vplyvu, je boj s veterným mlynom.

Vďaka tomuto všetkému sa potom dokážeme raz za čas zamyslieť nad tým, ako sa cítime a aká je naša spokojnosť. Zrekapitulovať si predchádzajúce obdobie a naplánovať si aktivity, vďaka ktorým sa budeme cítiť dobre aj v ďalších dňoch a týždňoch.

Dlhodobo si cielene pestovať svoju vlastnú spokojnosť.

Ak je výsledkom týchto krokov uvedomenie, že nie sme spokojní, stačí urobiť len jednu vec – zamerať sa na jednu oblasť vo svojom živote, kde začneme sami pre seba robiť malé kroky na jej zlepšenie. A potom na druhú. A na tretiu. Lebo našu spokojnosť za nás nikto iný nevybuduje.

5 (100%) 3 votes

Zdieľajte

Zdieľania
error: Content is protected